Depresja a „baby blues”

Baby blues to tymczasowe wahania nastroju, których największe nasilenie obserwuje się zazwyczaj po 3 do 5 dni po porodzie. Stan ten trwa kilka dni, nie dłużej jednak niż 2 tygodnie. Zjawisko to dotyka nawet 80% matek. Ze względu na tak częste występowanie nie uznaje się tego stanu za zaburzenie psychiczne. Przyjmuje się, że jest to naturalne, fizjologiczne zjawisko, wynikające prawdopodobnie z nagłych zmian hormonalnych, jakie zachodzą w ciele kobiety, jak również zmęczenia, deprywacji snu i stresu związanego z nową sytuacją.

Najczęstszymi symptomami są:

  • Drażliwość i poirytowanie
  • Łatwe wybuchanie złością lub płaczem
  • Huśtawka nastrojów
  • Trudności w koncentracji
  • Niewielkie trudności ze snem i apetytem
  • Nadmierny lęk o dziecko i przyszłość
  • Trudności w podejmowaniu decyzji
Jeśli objawy baby blues utrzymują się u Ciebie powyżej 2 tygodni, może oznaczać to, że stan przerodził się w depresję poporodową. Skontaktuj się wtedy ze specjalistą lub położną, którzy pomogą Ci ocenić Twój stan zdrowia.

Jak radzić sobie z baby blues

Baby blues nie wymaga leczenia, ponieważ jego objawy powinny ustąpić samoistnie w ciągu kilku dni, maksymalnie 2 tygodni. Daj więc sobie czas na zaadaptowanie się do nowej roli. Ważne jest również, abyś w swoim otoczeniu miała wspierającego partnera lub zaufaną osobę, którym będziesz mogła otwarcie opowiedzieć o doświadczanych emocjach i wątpliwościach. Bądź dla siebie wyrozumiała i cierpliwa. Proś najbliższych o pomoc w opiece nad dzieckiem oraz w utrzymaniu domu, abyś mogła w tym czasie możliwie jak najwięcej odpoczywać. Nie czuj się jednak winna, jeśli odczuwasz w pierwszy dniach silną potrzebę bycia sam na sam z maluchem. Możliwe, że właśnie tego potrzebujesz, aby zbudować z nim silną więź.

Rady dla najbliższych

Pierwsze tygodnie po porodzie są niezwykle trudne nie tylko dla mamy, ale również dla ojców i innych członków rodziny. Kobieta wymaga jednak dużo uwagi i wsparcia, ponieważ jej ciało i hormony muszą dojść do siebie po ogromnej zmianie, jaka zaszła w jej organizmie.

Nie można sprawić, aby baby blues zniknęło, ale można ułatwić kobiecie jago „przetrwanie".

Zadbajcie o to, aby w tych pierwszych tygodniach nowa mama:

  • Jak najwięcej odpoczywała
  • Dobrze się odżywiała i piła dużo wody
  • Musiała jak najmniej zajmować się obowiązkami domowymi
  • Otrzymała pomoc w opiece nad starszymi dziećmi
  • Wychodziła na zewnątrz nawet na krótkie spacery
  • Wiedziała, że może z Tobą porozmawiać o swoich emocjach i wątpliwościach, i nie będzie wtedy oceniana
  • Słyszała jak najczęściej, że jest dobrą mamą i świetnie radzi sobie w nowej roli

Więcej informacji znajdziesz: